פעילות גופנית לחולי סרטן

פעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד מאורח החיים הבריא שדרוש כדי להתגבר ולהחלים ממחלת הסרטן וכדי לשמור על בריאות הגוף לאחר המחלה ולחזק אותו אחרי הטראומה שעבר. מחקרים הראו כי חולי סרטן שמקפידים על אורח חיים בריא, שומרים על שגרה קבועה של פעילות גופנית לפי יכולותיהם ותחת פיקוח רפואי ומשלבים אותה עם תזונה נכונה, מונעים הרבה מאד מהתופעות שמלוות את טיפולי ההקרנות והכימותרפיה.

פעילות גופנית מסייעת לטיפול בעייפות ובאנרגיות הנמוכות שמלוות טיפולי סרטן ומותירות בדרך כלל חולי סרטן לשעבר עם רמת אנרגיה נמוכה מאד של הגוף. פעילות גופנית, אפילו מתונה מאד, מסייעת לשמור על רמת אנרגיה טובה, מפחיתה את העייפות ותורמת גם למניעת דכאון, שחרור ממתחים ולחצים שמלווים את המחלה ומעניקה תחושה של חיוניות שחשובה כל כך כדי להתמודד עם המצב הלא קל הזה.

סוגי פעילות גופנית המומלצים לחולי סרטן

פעילות גופנית לחולי סרטן צריכה להיות מותאמת באופן אינדיבידואלי למצבם הגופני ולסוג הסרטן שהם מתמודדים איתו. ישנם מספר סוגי ספורט שנמצאו כיעילים לחיזוק הגוף והם אלו המשלבים הפעלה של שרירי הגוף – שבדרך כלל עוברים שחיקה כתוצאה מהטיפולים הרבים ואובדן של חלבון שמפחית את מסת השריר. בין סוגי הפעילות האלו מומלצים: רכיבה על אופניים – אופני כושר או אופני שטח רגילים, הליכה מתונה או מהירה לפי המצב הגופני והנחיות הרופאים, שחייה שנחשבת לפעילות מבורכת ומחזקת, התעמלות אירובית מתונה, רכיבה על סוסים ועבודת מכשירים בחדר כושר בסיוע מדריך מוסמך ולפי הוראות הרופא.

חלק בלתי נפרד מהפעילות הגופנית בחיינו הוא קיום יחסי מין. גם במהלך טיפול במחלת הסרטן חשוב להמשיך ולקיים יחסי מין לפי המצב הבריאותי וכפי שהמחלה מאפשרת לנו. ישנם סוגי סרטן מסויימים שגורמים לבעיות בתפקוד המיני אבל לרוב ניתן לקיים יחסי מין ואלו מהווים לא רק פעילות גופנית לכל דבר אלא גם שומרים על האינטימיות, על מצב הרוח ועל השגרה הבריאה במערכת היחסים עם בן או בת הזוג.

כללי פעילות גופנית בזמן התמודדות עם מחלת הסרטן

כל חולה סרטן שרוצה לעסוק בפעילות גופנית חייב להיוועץ על כך עם הרופא המטפל בו ולקבל ממנו הנחיות לגבי משך הפעילות הגופנית והסוג המומלץ לו. לצד ההנחיות הברורות של הרופא ישנם כמה כללים חשובים שאסור לעבור עליהם:

משך הפעילות הגופנית קשור באופן ישיר למצב הבריאותי של החולה. באופן כללי כדאי לעסוק בפעילות גופנית בין שלוש לחמש פעמים בשבוע ולהתחיל באופן הדרגתי. כלומר ליצור שגרת אימונים שמתחילה במספר דקות בכל יום ויכולה להגיע לאט לאט עד לשעה של פעילות. הכל לפי הנחיות הרופא ולפי המצב הגופני. כל החולים מחוייבים לקחת הפסקות מנוחה במהלך הפעילות הגופנית.

אחד הדברים החשובים ביותר הוא לבחור בפעילות גופנית שלא יוצרת עומס על הגוף וגם כאן נכנס הרופא המייעץ לתמונה. בחירת פעילות גופנית שמחזקת את הגוף אך לא מתישה אותו היא הכרחית וחשוב שלא "להאיץ" ולמתוח את סף הכוח של הגוף. אם אתם עייפים מאד אחרי פעילות גופנית, עד כדי התשה, כנראה שפעילות זו אינה טובה לכם או שאתם עוסקים בה בצורה לא מבוקרת.

מעקב אחר המצב הבריאותי הינו חובה במהלך ביצוע פעילות גופנית. כשמדובר בפעילות גופנית בזמן התמודדות עם מחלת הסרטן חשוב לבצע בדיקות קבועות ולבקר אצל הרופא לבדיקות שגרתיות כדי שיוכל לעקוב אחר מצבכם הגופני הכללי. חשוב לשמור על מעקב קבוע אחרי לחץ הדם, קצב פעימות הלב וטמפרטורת הגוף כדי לא ליצור מצבים שבהם הגוף יוצא מאיזון.

לבסוף, פעילות גופנית לחולי סרטן לא יכולה לכלול מצבים בהם המטופל ירד במשקל בעקבות הפעילות הגופנית. חשוב מאד שהרופא יפקח על המשקל ולהחליף את סוג הפעילות אם היא גורמת להורדה דרסטית במשקל שיכולה להביא לחולשות מהותיות יותר במהלך תקופת הטיפולים.

The following two tabs change content below.

Comments are closed.